Some deep shit

Är allting egentligen så självklart som vi vill tro att det är?

Gräset är grönt, himlen är blå, appelsinjuice är gul, annan juice är någon annan färg.
Men är det verkligen så simpelt?

Vi ser saker genom att ljus reflekteras mot olika ytor, och alla färger utom de som vi ser studsar bort eller någonting liknande. Ska inte gå in alltför mycket på just det.
Ialafall så ser vi att gräset är grönt eftersom att våra ögon uppfattar den gröna reflektionen som uppkommer när ljuset studsar mot gräset. Sedan tolkar våran hjärna det till en bild.

Alltså är frågan: ser alla på saker precis likadant?
Den färgen jag kallar grön kanske är den som du kallar blå, eller tvärtom. För mig är det självklart att gräset är grönt. För dig är det precis lika självklart att gräset är grönt, men vi kanske ändå ser det på helt olika sätt eftersom att vi bara har lärt oss att förknippa en färg med ett namn. Precis som allt annat vi har lärt oss.
Våra hjärnor är olika på ett oändligt antal andra sätt, så varför skulle de inte kunna vara olika på dethär sättet med?

Och ja, vissa färger passar bättre ihop med andra
.
Varma, kalla och så vidare. Men uppfattar vi färger olika så kanske vi även uppfattar vilka färger som passar bra ihop olika, så att det stämmer ungefär överens ändå.
De färgerna du ser är röd och gul. När jag ser samma färger ser jag grön och lila. Grön och lila kanske inte passar lika bra ihop som röd och gul gör, men kom ihåg att färgerna är röda och gula för mig med fast jag tolkar dem som det du skulle beskriva som grön och lila.
Och eftersom att även jag har lärt mig att röd och gul går bra ihop så tycker jag det, fast det ser ut som ditt grön och lila för mig. Lite långsökt kanske men inte heller helt omöjligt.

Vi kommer antagligen aldrig få reda på hur det egentligen ligger till eftersom att man inte kan se genom någon annans ögon, vilket skulle krävas om vi vill se hur andra uppfattar färger.

Men ändå en kul tanke.

Har ni frågor eller om någonting är oklart är det bara att fråga på!

Godnatt och så vidare!


Kommentarer
Helena

2012-02-07 @ 07:11:32
Helena

Hm, ska fundera på det här. Snygg banner förresten :)

2012-02-07 @ 07:12:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

FiskFilosofen

En blogg om allt mellan fisk

RSS 2.0