Politik 101

Politik är ett ämne som är väldigt svårt att hålla sig borta ifrån. Förr eller senare diskuterar man det med någon i något sammanhang.
Att alla tycker att de har precis lika rätt av precis samma orsaker oberoende av vilken sida man står på eller vilka argument man själv eller motparten representerar är relativt välkänt. Men det är även en av anledningarna till varför jag valt den sida jag står på.
Låt oss bara få detta överstökat.
 
Jag kan börja med att säga det rätt ut. Jag tycker politik är skit.
 
Det är säkert många som delar den åsikten med mig. Om det är av samma anledning som jag är en annan sak. Jag hoppas det är fler som delar den åsikten med mig efter ni läst detta.
Men jag har fötterna tillräckligt nära jorden för att inse att det är väldig orimliga förväntningar.
Om ni inte redan tycker som jag är det ändå inte mycket som kan få er att ändra er.
 
Enligt mina erfarenheter är det mer ofta än inte som man bestämmer sig för en åsikt, klamrar sig fast vid den och vägrar släppa taget, istället för att välja åsikt efter vad som verkar vettigast beroende på informationen du får med tiden.
Redan där har vi ännu en anledning till varför jag tycker politik inte fungerar.
 
Om ni inte förstår hur jag resonerar i mitt föregående påstående kan det bero på ytterligare en relevant anledning till mitt val:
Som jag har förstått det går det inte att förklara allt för alla.
Man kan bara ge någon annan materialet, men den måste själv använda verktygen den har tillgängliga för att snickra ihop en ny åsikt.
Har man fått tillräckligt med materiel kan det i stora drag gå tre olika sätt till väga:
 
Personen i fråga analyserar materialet och beslutar sig för att det inte är värt att bygga en åsikt med.
 
Personen i fråga har inte rätt och/eller tillräckligt bra verktyg för att kunna få ihop materialet till något mer än en hög med oanvändbart skräp. Om man ville göra materialet till en åsikt men inte har förmågan kan det sluta i frustration. Om man inte ville så är man antagligen likgiltig. Så jag antar att det kan gå 3.5 sätt till väga.
 
Personen i fråga vill bygga en ny åsikt och har verktyg som fungerar för ändamålet, och voila! En ny, färsk och förhoppningsvis bättre åsikt är skapad och ersätter den gamla.
 
Min poäng är att jag tror inte att alla kan se alla slutsatser som krävs i alla lägen, hur bra man än förklarar och resonerar. Om det beror på erfarenheter, bristande begåvning eller helt enkelt olika sätt att tänka på kan jag inte svara på.
I vilket fall som helst blir politiska diskussioner ofta ungefär i stil med att försöka skrika omkull en tegelvägg. En tegelvägg med metaforiska öronproppar.
 
En annan sak som är värd att notera är att i en demokrati är det fullt möjligt för majoriteten av folket att vara missnöjda fast det är majoriteten som segrar.
 
I riksdagen finns 7 partier som borde få kalla sig partier (Miljöpartiet är ett gränsfall men vi tillåter det för denna gången).
Om man delar upp alla röster jämnt bland partierna blir det 100/7 % per parti, alltså ca 14.28%.
Det betyder att ett parti kan vinna om de får, låt oss säga 20% av alla röster.
80% av befolkningen blir missnöjda trotts att majoriteten vann.
 
Jag vet att det är svårt, om inte omöjligt, att göra på ett bättre och rättvisare sätt när det handlar om en sådan stor mängd människor. Men fortfarande någonting jag tycker är värt att ta upp och väga in.
 
Jag har mycket mer jag skulle kunna säga om ämnet. Hur det blir samma skit i slutändan ändå och att vi får välja bara för att de vill ge oss en illusion av att vi har något att säga till om. Men av ren princip vill jag helst inte prata alltför mycket om politik. Dessutom, som jag nämnde innan, hade ni velat/kunnat ändra åsikt hade ni nog redan gjort det.
 
Nu går jag och lägger mig så är jag förhoppningsvis på bättre humör när jag vaknar.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

FiskFilosofen

En blogg om allt mellan fisk

RSS 2.0