Perfektion

Blev visst klar lite tidigare, så här får ni lite ljus i eran mörka vardag!

Här har ni en liten retorisk fråga som de flesta tror att de har svaret på:
Vad är den verkliga innebörden för ordet och begreppet "perfekt"?

För det första så vill jag klargöra att det inte finns någonting som kan kallas perfekt. Inga undantag överhuvudtaget.
För att någonting ska vara perfekt så ska det inte kunna bli bättre, och vad jag vet så kan det mesta bli ganska mycket bättre.

Perfekt används ofta till att beskriva någonting som är det bästa man kan få ur ett visst urval. Men isåfall är det inte perfekt, det är det är bara det bästa tillgängliga.

För att någonting ska klassas som perfekt ska det inte ha några nackdelar samtidigt som det har alla fördelar som man förväntar sig. Minsta lilla nackdel eller skråma så är det inte perfekt.
Dessutom måste alla tycka precis likadant om det. Har jag köpt nya möbler som jag tycker är helt perfekta för mig så kanske inte du tycker likadant. Då är de inte perfekta eftersom att de skulle kunna bli bättre ur din synvinkel sett.

Varför finns det ingenting som är perfekt?
Det har jag gått och funderat på ett tag. Ta frukt till exempel. Det finns alltid någonting som hindrar det från att vara den perfekta frukten. Man måste skala den, den är för liten, det finns en stor irriterande kärna i mitten som man måste plocka ut, det är inte riktigt så gott som man skulle vilja, man kan inte äta särskilt mycket av den utan att bli trött på smaken och så vidare. och glöm inte att alla inte tycker samma sak om alla frukter heller. Skulle man nu hitta en frukt som var helt perfekt skulle kanske endel avsky smaken, vilket gör den o-perfekt igen.

Samma sak med människor. Det finns inte en enda människa som är helt felfri.
Träffar någon som man tror är den perfekta människan så döljer den antagligen någonting. Eller så har man helt enkelt inte lärt känna alla sidor än.

Om det nu är denna Gud som skapat allting så måste jag säga att han inte gjort ett särskilt bra jobb. Eller så gillar han bara att jävlas med folk.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

FiskFilosofen

En blogg om allt mellan fisk

RSS 2.0