Moral

Moral är ett väldigt roligt ämne. Ialafall hur man ser på moral i det moderna samhället.

Att ha god moral är viktigt, det kan nog de flesta hålla med om. Allting ska vara helt enligt normerna och till andras och framför allt din egen trevnad. Eller vänta lite nu...

Framför allt för din egen trevnad?
Ja det var det jag nyss sa. Får sluta bolla med mig själv, får snart personlighetsklyvning. Men ialafall!

Dagens moral verkar inte längre gälla så fort det går ut över dig själv, någonting som har med dig själv att göra eller någonting annat som på något sätt skulle kunna påverka dig negativt.

För att jag tycker att det är ett så klockrent exempel ska jag ta hästmänniskor.
Natural horsemanship eller vad de nu kallar det. Allting ska vara så jävla naturligt det bara går. Man behöver tillochmed en röd pinne med ett snöre på, som man kan köpa för 500kr när det finns fullt dugliga helt naturliga pinar i skogen. Men dom är väl inte riktigt lika naturliga. Hur fan det nu funkar kan man ju fundera på.
Och du ska inte ha några hästskor, ingen sadel, ingen annan ridutrustning heller för den delen, ingen förmåga till att tänka själv och viktigast av allt, en jävla massa dubbelmoral.

Ingen verkar tänka på att det mest onaturliga du kan göra är att sätta dig på en häst. Eller ens vistas nära den.
Eftersom att hästar är flyktdjur så flyr de från fara. Människor jagar djur för föda. Människor = fara.
Dessutom hoppar rovdjur upp på hästens rygg, alltså där du sitter när du rider när de ska försöka fälla den. Vilket betyder att för hästen känns det ungefär som att bli angripen av ett rovdjur när du sätter dig på den.

Så vad natural horsemanship egentligen borde handla om är att inte äga, inte rida och inte ens gå nära hästar. Inte tvinga dem till att behöva vara nära dig ialafall.

Och ja, det är skillnad på vildhästar och hästar som går i hagar.
En "tamhäst" är antagligen inte särskilt rädd för dig eftersom att de har blivit präglade till att gå emot sina primära instinkter. Jag säger inte att det är fel att rida. Men isåfall så kan det väl inte vara så jävla farligt med hästskor heller? Så släng dendär pinnen du betalade en förmögenhet för jämfört med vad en jävla pinne med ett snöre på bör kosta och se alla sidor av denna idioti. Inte bara de sidor som inte kommer ivägen för dig och dina mål.

Jag säger inte heller att man ska ha full utrustning på hästen året runt i hagen, stallet och huset. Varför du skulle ta in den i huset är upp till dig. Elelr skarpa bett som skulle kunna raka en igelkotts rövhår heller, de ska vara i hästens någorlunda känsliga mun, inte i en igelkotts röv.

Lagom är bäst. Så är det bara. Sverige är ett av de väldigt väldigt få länder som har ett ord för lagom. Och ändå så verkar det inte vara en jävel som förstår innebörden. Allting är svart eller vitt. Antingen håller man med om någonting eller så är man helt emot det. Varför kan man inte bara få hålla med om vissa delar av ett argument?
Så funkar det ju såklart inte. Kan någon ge mig en jävligt bra förklaring till varför så ska jag överväga att hålla med om det resonemanget, men tills dess så ställer jag mig i gråzonen i mitten.


Kommentarer
Sara

Haha dog när jag läste skiten! Så word, go for it!

2012-02-08 @ 18:24:09
Helena

Jag som inte ens äger en häst borde ju vara proffs på natural horsemanship. För att inte äga en är ju absolut det naturligaste som finns!

2012-02-08 @ 22:43:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

FiskFilosofen

En blogg om allt mellan fisk

RSS 2.0